Η Ε.Κ.Μ.Μ. αναζητά δυναμικό πρόεδρο με Δ.Σ., για να την αναβαθμίσει

Τι είναι τέλος πάντων η Ελληνική Κοινότητα Μείζονος Μοντρεάλ; Είναι αυτό που αναφέρει ο ιδιωτικός νόμος 231 του Quebec ή είναι μια μεγάλη εκκλησιαστική ενορία της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας του Καναδά που πρέπει να υπακούει στους ομοιόμορφους κανονισμούς;

Επανειλλημένα το ερώτημα μπαίνει, όχι τόσο από αυτούς που δεν γνωρίζουν αλλά από αυτούς που μαλλον γνωρίζουν λίγη από την απάντηση.

Την υποκρισία των συμβούλων της Ε.Κ.Μ.Μ. ότι διοικούν μια αστική κοινότητα έρχεται να διαλευκάνει ο εκκλησιαστικός τύπος της παροικίας μας, εκπροσωπούμενος από την εφημερίδα «Ελληνοκαναδικό Βήμα», μια εφημερίδα η οποία διατηρεί πολλές σελίδες περί ευαγγελίου, Αγίας γραφής, μηνυμάτων του Επισκόπου και κρίσεις και επικρίσεις στηριζόμενες στα γραπτά της Αγίας Γραφής και καταφέρεται ενάντια στους Έλληνες που υποψιάζεται ότι δεν υποκύπτουν στη «σαρία» του Μητροπολίτη.

Το μεγάλο πρόβλημα της ΕΚΜΜ δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια μεσοβέζικη κατάσταση λειτουργίας της, για όσους πιστεύουμε στην αστικοποίησή της. Υπάρχουν οι κομματικοί κύκλοι των φιλελευθέρων που αρμονικά συνεργαζόμενοι με τα συμφέροντα της Επισκοπής, διατηρούν τη διοίκηση και προσπαθούν να διεκδικήσουν την αστική εικόνα του οργανισμού. Από την εποχή του κ. Α. Μαρή η ΕΚΜΜ ήταν τόσο δεμένη στο κόμμα των Φιλελευθέρων όσο και σε σχέσεις αγάπης και μίσους με τον Μητροπολίτη Σωτήριο. Τέτοιες σχέσεις σκόνταφταν μόνο όταν οι αποφάσεις του προέδρου και του Μητροπολίτη έρχονταν σε αντίθεση, όσον αφορούσαν τα της ΕΚΜΜ, γνωστής και ως «Μεγαλώνυμης».

Όποτε υπήρξαν συμβούλια τα οποία ενήργησαν προς όφελος της αστικής κοινότητας, διαμορφώνοντας κλίμα συνεργασίας και με άλλες πολιτικές δυνάμεις όπως ο κ. Κ. Γεωργουλής (με το Parti Quebecois) και ο κ. Β. Κατσαμπάνης με το Conservative Party, τα αποτελέσματα ήταν η μανιώδης επίθεση των φιλελευθέρων, παρασύροντας και πολλά από τα μέλη που παραδοσιακά είναι κατά μεγάλη πλειοψηφία ψηφοφόροι των Φιλελευθέρων. Περιττό να προσθέσουμε ότι τόσο ο κ. Σύρος, όσο και η κ. Μπακοπάνου αλλά και ο νεοεκλεγείς κ. Τζ. Σκλαβούνος υπήρξαν ή είναι μέλη των Φιλελεύθερων κομμάτων επαρχιακού ή ομοσπονδιακού.

Προσωπικά λάθη ή σκάνδαλα των προέδρων οδήγησαν στην αποκαθήλωσή τους, μάλλον με μη ορθόδοξο τρόπο. Ο κ. Α. Μαρής οδήγησε την ΕΚΜΜ σε πτώχευση και για να σωθεί ο οραγανισμός, δέχτηκε να παραιτηθεί και να γίνουν εγγυητές ορισμένα μέλη ώστε να αποφύγει την επίθεση των τραπεζών-δανειστών, ο κ. Κ. Γεωργουλής δέχτηκε τη μήνι των οργανωμένων φιλελευθέρων όταν δέχτηκε να συμμετάσχει σε μια επιτροπή του Parti Quebecois, και αργότερα για το σκάνδαλο των 2οο 000 δολαρίων τα οποία εξαφανίστηκαν από το ταμείο της Κοινότητας και τα επέστρεψε με την βοήθεια συμπαροίκων και μελών της Κοινότητας που προσπάθησαν να τον βοηθήσουν. Ο κ. Β. Κατσαμπάνης κατηγορήθηκε ότι έλεγε «όλα πάνε καλά» και διαγράφηκε από τους ίδους κύκλους των γνωστών φιλελευθέρων της παροικίας.

Στη δίνη αυτή των μικροσυμφερόντων η ΕΚΜΜ δεν ήταν δυνατόν να προοδεύσει, αφενός διότι ο κόσμος βαρέθηκε να ασχολείται μαζί της, και συγκεκριμένα μαζί με μια κυρίαρχη νοοτροπία που δεν οδηγεί τον οργανισμό πουθενά παρά μόνον στην αγκαλιά του Μητροπολίτη.

Ο νέος πρόεδρος κ. Β. Μπαλαμπάνος είναι στον κυβερνητικό θώκο της ΕΚΜΜ «από αδιαφορία των άλλων», εφόσον οι υποψήφιοι ήταν τόσοι όσες και οι θέσεις των συμβούλων με αποτέλεσμα να μην γίνουν εκλογές. Θα ήταν βέβαια διαφορετικό αν πρωτοέβαζε υποψηφιότητα. Αλλά δυστυχώς ήταν και πρόεδρος την προηγούμενη διετία, και κατά συνέπεια την δυσάρεστη κατάσταση μη ύπαρξης ικανού αριθμού υποψηφίων για να γίνουν εκλογές, είναι δικό του δημιούργημα.

Ποια πολιτική ακολουθεί ή θα ακολουθήσει ο κ. Μπαλαμπάνος δεν είναι πια μυστικό. Με την συνεχή οικονομική συρρίκνωση, ο κ. Μπαλαμπάνος και το αδρανές συμβούλιό του ξεπουλάνε την περιουσία της ΕΚΜΜ για να μπορέσουν να διατηρηθούν στην εξουσία. Αφού ο πρόεδρος του οργανισμού «Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων»  Dr Γ. Τσούκας παραχώρησε την περιουσία της Ομοσπονδίας στην ΕΚΜΜ, το δ.σ. του κ. Β. Μπαλαμπάνου το πούλησε κάτω από ομιχλώδεις συνθήκες. Ακούγεται ότι στην απόφαση αυτή οδηγήθηκαν διότι ο λογιστής της ΕΚΜΜ, ιταλικής καταγωγής, τους ενθάρρυνε να «πουλήσουν…» Στο αδιέξοδο που οδηγούν την ΕΚΜΜ, τώρα, σε ρεπορτάζ του παροικιακού τύπου αναφέρεται ότι, προσανατολίζονται να πουλήσουν τα τάματα των εκκλησιών. Μάλλον θα είναι αυτή η απόφαση μια πομφόλυγα όπως όσες άλλες εμπλέκουν τα συμφέροντα του Μητροπολίτη και των εκκλησιών τους.

Αναπτύσουν μια προεκκλησιαστική πολιτική σε όσους κρίνουν και εκφράζουν τη γνώμη ότι η ΕΚΜΜ πρέπει να αστικοποιηθεί και να ανεξαρτητοποιηθεί από τις υποχρεώσεις του εκκλησιαστικού φόρου αλλά και τη διαχείριση των εκκλησιών, με την απόφαση των μελών στο επίεπδο που επιτρέπει το καταστατικό της. Έτσι διατηρούν την υποστήριξη τους στον Μητροπολίτη, που σε καμμία περίπτωση δεν θα ήθελε ένας οργανισμός 10 000 000 δολαρίων να φύγει από τα χέρια του. Είναι σίγουρος ότι όταν θα έρθει η στιγμή της νέας χρεωκοπίας θα είναι αυτός ο εγγυητής μη υπάρξεως κανενός άλλου αφού κανένας κοινοτικός σύμβουλος δεν είναι σε θέση να τον αντικαταστήσει, αλλά και το ενδιαφέρον αυτών που θα μπορούσαν δεν υπάρχει άλλο πια.

Αλλά το μεγαλύτερο πλέον ζήτημα είναι ότι η ΕΚΜΜ δεν είναι για τους Έλληνες αλλά μόνον για τους Ορθόδοξους που είναι ελληνικής καταγωγής. Ο εκκλησιαστικός τύπος κατακρίνει την ΕΚΜΜ διότι το δ.σ. διαφημίζει ότι τα ιερά μυστήρια είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αλλά όταν οι χριστιανοί πάμε για να κάνουμε ένα μυστήριο οφείλουμε να πληρώσουμε στην Μητρόπολη το ποσόν των 600 δολαρίων. Για αυτό το ζήτημα έχει κυρηχτεί ένας νέος πόλεμος μεταξύ Κοινότητας και Μητρόπολης.

Ο εκκλησιαστικός τύπος της παροικίας μας αναφέρει στο φύλλο της 22ης του Οκτώβρη «Όμως πριν χάσουμε εντελώς το μυαλό μας, ας εξετάσουμε αυτήν την ανακοίνωση της Κοινότητας όπου αναφέρει τιμές τέλεσης Ιερών Μυστηρίων, αν και ως Κοινότητα δεν μπορεί να τελέσει Ιερά Μυστήρια! Και αυτό επειδή, τα μέλη της εκάστοτε Διοίκησης της Κοινότητας, δηλαδή οι εκπρόσωποι ημών των Ελλήνων Ορθοδόξων του Μοντρεάλ εκλέγονται και αναλαμβάνουν τη διαχείριση των διαφόρων κοινοτικών υποθέσεων. μεταξύ των άλλων αναλαμβάνουν να διαχειρίζονται και τα κτίρια των Ιερών Ναών, τα οποία σαν κτίρια (σ.σ. ως κτίρια) αποτελούν περιουσία της Κοινότητας.

Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες και την Παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας, οι λαϊκοί, ως πιστοί μπορούν να κτίζουν, να καλλωπίζουν, να ευπρεπίζουν Ιερούς Ναούς, καθώς και να πηγαίνουν εντός αυτών και να προσεύχονται κατ’ιδίαν, αλλά όσοι και αν απ’αυτούς, τους λαϊκούς, συγκεντρωθούν εντός αυτών, τέλεση Ιερών Μυστηρίων δεν μπορούν να τελέσουν (σ.σ. δεν μπορούν να τελέσουν Ιερά Μυστήρια). Γιατί η τέλεση των Ιερών Μυστηρίων είναι αποκλειστικό έργο και αποστολή των ιερέων, τους οποίους ορίζουν οι κατά περιοχή εντεταλμένοι Μητροπολίτες. Από την άλλη πλευρά η Ιερά Μητρόπολη έχει υποχρέωση να φροντίζει για την επάνδρωση των Ιερών ναών με ιερείς προκειμένου αυτοί να τελούν τα Ιερά Μυστήρια!»

Όσον αφορά τις οικονομικέ ενισχύσεις των εκκλησιαζομένων δηλώνει «ανταποκρίνονται στις εκκλήσεις των ιερέων για να ενισχύσουν τους δίσκους, που περιφέρονται για την ολοκλήρωση των έργων (σ.σ. των εκκλησιών). Από τις ίδιες πηγές, δηλαδή <το κεράκι και τους δίσκους>,καλύπτονται και όλα τα άλλα έξοδα των Ιερών Ναών και οι μισθοί των ιερέων και όσων άλλων απασχολούνται ή υπηρετούν σε αυτούς. Έτσι η ανακοίνωση περί «τιμές των Ιερών Μυστηρίων»… δεν έχει βάση… Οι σχέσεις Ιεράς Μητρόπολης και κοινότητας Μείζονος Μοντρεάλ, έχουν πλέον φτάσει σε απαράδεκτο σημείο«.

Στην στάση αυτή η οποία αντανακλά την μακραίωνα πολιτική της εκκλησίας, ορισμένοι στην Κοινότητα προσπαθούν για χρόνια τώρα να προλογούν, με το επιχείρημα ότι (α) ο Μητροπολίτης δεν θέλει να γίνει η ΕΚΜΜ αστική και (β) ότι τα έσοδα των εκκλησιών τους συντηρούν. Το μόνο που δεν λένε είναι ότι από την προσωπική τους συνείδηση (1) αγνοούν τους Έλληνες, ταυτίζοντας τη συνείδησή τους με του έλληνες-ορθόδοξους και (2) αναγνωρίζουν ότι είναι ανίκανοι να διοικήσουν τον οργανισμό και δέχονται οικονομικά να τους ζεί η Μητρόπολη.

Όσον αφορά το (α) ο Μητροπολίτης δεν θέλει να χάσει μια περιουσία 10 000 000 δολαρίων και φυσικά δεν θέλει. Το θέμα δεν είναι του μητροπολίτη αλλά των μελών. Άρα το ζήτημα είναι τι θέλουν τα μέλη… Είναι βέβαια γεγονός ότι αυτοί που βάζουν το επιχείρημα ότι ο Μητροπολίτης δεν θέλει στην ουσία αδρανούν στην προώθηση της ιδέας διότι οι ίδιοι γνωρίζουν ότι θα έρθουν αντιμέτωποι με τους υποστηρικτές που μέχρι τώρα τους στηρίζουν. Αυτά τα γνωρίζει ο κ. Β. Μπαλαμπάνος, ο οποίος μεγάλωσε μέσα στα ιερά των εκκλησιών ως παπαδάκι και δεν είναι δυνατόν να στραφεί ενάντια των μεντόρων του, όσον αφορά το (β) χωρίς αμφιβολία ειναι χαρακτηριστικό των ανίκανων που έχουν τοποθετηθεί σε μια θέση την οποία δεν αξίζει να έχουν. Τίποτα λοιπόν με τη δύναμη των μελών δεν είναι αδύνατον. Αρκεί να δρομολογηθεί η σωστή στρατηγική που θα φέρει την Κοινότητα στο σημείο να ασχολείται με την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό (συμπεριλαμβανομένης και της κοινωνικής διάστασης).

Αυτές τις μέρες κατέβηκε για πρώτη φορά από τη μετώπη της Ακρόπολης το κομμάτι που έμεινε ανέπαφο από τη θυριωδία των Χριστιανών. Το τμήμα αυτό απεικονίζει την αρχαία θεά Ήρα με την Ήβη. Οι αρχαιολόγοι εξηγούσαν στα μέσα ενημέρωσης ότι σώθηκε από τη μήνυ των χριστιανών γιατί τους θύμιζε τον… Ευαγγελισμό. Άλλες μετώπες δεν κατάφεραν να εμπνεύσουν αυτόν τον συνειρμό στους κατά τα άλλα ειρηνικούς Χριστιανούς και καταστράφηκαν όπως πολύ γραφικά έδειξε το μικρό ντοκιμαντέρ του Γαβρά, όταν ολοκληρώθηκε και άνοιξε το νέο μουσείο της Ακρόπολης. Είναι μια από τις πολλές μαρτυρίες που αποφεύγουν οι επίσημες εκκλησιαστικές αρχές να θυμούνται αλλά η καθημερινή τους συμπεριφορά κάθε άλλο είναι παρά προ-ελληνική. Τούτο το γεγονός πρέπει χωρίς κανένα πάθος να διορθώσει η Ελληνική Κοινότητα ΜΜ. Το κύριο επιχείρημα είναι «μα αφού το 99% είμαστε Χριστιανοί-Ορθόδοξοι» τι θέλουμε αυτή την αλλαγή». Η απάντηση δεν είναι τόσο δύσκολη για έναν που θεωρεί τον εαυτό του Έλληνα. Η απάντση είναι ότι ως  πραγματικά ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ θα έχει αποκλειστικό σκοπό την διατήρηση και τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού, χωρίς να παρεμβαίνει στο έργο των ενοριών που θα συνεχίσουν ως ελληνικές ορθόδοξες εκκλησίες να διατηρούν και διαδίδουν την ορθόδοξη θρησκεία, η οποία ήδη εξ ανάγκης έχει αρχίσει να μεταλαμπαδεύει τις αρχές της μέσω της αγγλικής ή γαλλικής γλώσσας. ανάλογα με το περιεχόμενο βάζεις και τον τίτλο του βιβλίου. Δυστυχώς η ΕΚΜΜ έχει άλλον τίτλο και άλλο περιεχόμενο. ΓΙ αυτό και δεν την διαβάζει σχεδόν κανείς. Όσοι την διαβάζουν δεν καταλαβαίνουν τίποτα, με αποτέλεσμα να παρανοούν την «πλοκή» και το «ηθικό της δίδαγμα.»

Advertisements