Στην Ελλάδα φοβούνται ακόμη… τον Δαρβίνο

Μια νέα επίθεση εξαπολύεται από τα μυστικοσυμβούλια, που καθορίζουν το διδακτέο πρόγραμμα του «Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης». Εκεί που το γραφείο των θρησκευμάτων συστεγάζεται με το γραφείο όλων των άλλων αντικειμένων διδασκαλίας, εκεί λοιπόν κάποιο θα ξεπέσει, μερικά θα ξεχαστούν και τελικά μερικά θα βγουν κουτσουρεμένα.

Αυτό πέτυχαν κάποιοι, εκμεταλλευόμενοι το χάος του κράτους. Διότι μην μου πείτε ότι μια σοσιαλιστική κυβέρνηση έθεσε στόχο τον… Δαρβίνο. Ο φουκαράς ο Δαρβίνος, από το φόβο της εκκλησίας, δεν ήθελε ούτε να αλληλογραφήσει με τον Μαρξ. Ο Δαρβίνος κυρίως λόγω της γυναίκας του απέφευγε την σύγκρουση με τις θέσεις της εκκλησίας σαν τον διάολο το λιβάνι.

Ο Μαρξ και ο Ένγκελς αναγνώρισαν αμέσως τη σπουδαιότητα της θεωρίας του Δαρβίνου, όταν διάβασαν το βιβλίο του » On the Origin of Species». Το 1859 γράφει ο Ένγκελς στον Μαρξ, » Παρεπιπτόντως, ο Δαρβίνος, τον οποίο διαβάζω τώρα, είναι καταπληκτικός. Υπήρχε μια άποψη της τελεολογίας που έμενε να καταρρεύσει, και αυτό έγινε από τον Δαρβίνο. Ποτέ μέχρι τώρα μια προσπάθεια δεν απέδειξε με τόσο μεγαλειώδη τρόπο την ιστορική εξέλιξη της Φύσης, και οπωσδήποτε ποτέ με τέτοια αποτελεσματικότητα.» Σε όλη τη ζωή τους και οι δυο υλιστές υποστήριζαν την σπουδαιότητα της δουλειάς του Δαρβίνου. Μάλιστα ο Μαρξ του έστειλε (1873) το πρώτο μέρος του βιβλίου του «Κεφάλαιο», και μάλιστα του ζήτησε να γράψει την εισαγωγή. Αλλά ο Δαρβίνος όχι μόνον δεν προθυμοποιήθηκε αλλα διάβασε μόνον τις πρώτες 100 σελίδες και μετά έγραψε ένα γράμμα στον Μαρξ λέγοντας «Αν και οι μελέτες μας είναι τόσο διαφορετικές, πιστεύω ότι και οι δυο έχουμε την ένθερμη επιθυμία για τη συνέχιση της γνώσης, και αυτό μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει στην ευτυχία του ανθρώπινου γένους.»

Στο Έθνος δημοσιεύτηκε λοιπόν ο περιορισμός του μαθήματος της Βιολογίας, σε βαθμό που να τραβήξει την προσοχή των ειδημόνων.

Το άρθρο της εφημερίδας «Έθνος» παρακάτω:

 

ΕΚΚΛΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ

Εξοστρακίζουν τη Βιολογία από το νέο γενικό αλλά και τεχνολογικό λύκειο, καθώς, όπως επισημαίνουν επιστημονικές ενώσεις αλλά και κορυφαίοι πανεπιστημιακοί, το μάθημα υποβαθμίζεται σε μία περίοδο όπου η συγκεκριμένη επιστήμη θα έπρεπε να βρίσκεται στον πυρήνα της Παιδείας.

Πολλοί αναρωτιούνται εάν το εκπαιδευτικό μας σύστημα και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο που είναι υπεύθυνο για την κατάρτιση των προγραμμάτων στα σχολεία… φοβούνται ακόμα τον Δαρβίνο, και υποβαθμίζουν το μάθημα της Βιολογίας. Μόλις πέρυσι, άλλωστε, ένα μικρό μέρος μόνο από το κεφάλαιο της Εξέλιξης προστέθηκε στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών. Ο 21ος αιώνας μπορεί δικαίως να χαρακτηρίστηκε από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα ως «αιώνας της Βιολογίας», αλλά στην Ελλάδα φαίνεται πως υπάρχει διαφορετική άποψη.

Κορυφαίοι επιστήμονες, με επιστολή τους προς την υπουργό Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, χαρακτηρίζουν «βήμα προς τα πίσω» τις αλλαγές που προτείνονται, απογοητευμένοι από τις εξαγγελίες σχετικά με τη διδασκαλία της Βιολογίας στα σχολεία.

Επιστολή
Οι έξι πανεπιστημιακοί που υπογράφουν την επιστολή Γεώργιος Γραμματικάκης, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστήμιου Κρήτης, Φώτης Καφάτος, καθηγητής στο Imperial College London, Αχιλλέας Γραβάνης, Ελευθέριος Ζούρος, Αλέξης Καλοκαιρινός και Ελευθέριος Οικονόμου- επισημαίνουν ότι η Βιολογία αποτελεί τον κρίκο μεταξύ των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών, που «δεν μπορούν να συζευχθούν σ΄ ένα γόνιμο και ολοκληρωμένο σύνολο χωρίς αυτή».

Μάλιστα, απευθύνουν έκκληση στην κ. Διαμαντοπούλου να επανεξετάσει το μάθημα της Βιολογίας στο πρόγραμμα του γυμνασίου και του λυκείου, υπό το πνεύμα όχι μόνο των εφαρμογών της αλλά και της καλλιέργειας μιας υγιούς κοινωνικής συνείδησης.

Αντίστοιχες διαμαρτυρίες έχουν εκφράσει συνελεύσεις πανεπιστημιακών τμημάτων Βιολογίας καθώς επίσης και η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων. «Από τα προτεινόμενα μέτρα φαίνεται ότι οι απόφοιτοι του λυκείου θα ολοκληρώνουν τις σπουδές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ουσιαστικές ελλείψεις σε σημαντικά για την κατάρτισή τους θέματα», υποστηρίζει η Γενική Συνέλευση του τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, για να προσθέσει: «Αυτά στον ΄Αιώνα της Βιολογίας΄, όταν παγκοσμίως, εύλογα, ενδυναμώνεται η διδασκαλία των βιολογικών επιστημών, επειδή ακριβώς οι εφαρμογές τους καθορίζουν με καλπάζοντα ρυθμό πλήθος πτυχών της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, την υγεία των πληθυσμών κ.ά.».

ΕΝΩΣΗ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ
Στερούν από τον μαθητή τη γνώση

Η διδασκαλία του αντικειμένου της Βιολογίας, ως μαθήματος γενικής παιδείας, θα περιοριστεί στο πλαίσιο ενός μονόωρου μαθήματος στην Α΄ λυκείου, εξανίσταται η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων.

Για τις δύο επόμενες τάξεις, προσθέτει, ακόμη και στον κύκλο των μαθημάτων της κατεύθυνσης που έχει συμπεριληφθεί, θα ωφεληθεί μόνο ένας μικρός αριθμός μαθητών, αυτός δηλαδή που θα επιλέξει σπουδές στις βιοϊατρικές επιστήμες.

Η Π.Ε.Β αναφέρει ότι αυτές οι επιλογές για τη διδασκαλία της Βιολογίας ουσιαστικά μειώνουν τις ώρες και συρρικνώνουν το ακροατήριό της. «Θα στερήσουν από τον μαθητή την αναγκαία γνώση ώστε να διαμορφώνει υπεύθυνες για τον εαυτό του, την κοινωνία και το περιβάλλον στάσεις και συμπεριφορές», τονίζουν τα μέλη της Ενωσης, προσθέτοντας πως θα εξαντλήσουν όλα τα μέσα, προκειμένου «η καταδίκη του μαθήματος της Βιολογίας να μην περάσει».

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Π.Ε.Β έχει στείλει ένα κείμενο διαμαρτυρίας προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο μάθημα της Βιολογίας, το οποίο έχουν υπογράψει ήδη 1.167 άτομα. Μεταξύ αυτών, βρίσκονται πανεπιστημιακοί, ερευνητές, ιατρικό προσωπικό, εκπαιδευτικοί, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές στη Βιολογία κ.ά.

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Τα βιβλία χρειάζονται εκσυγχρονισμό, όχι υποβάθμιση

Να επανεξετάσει το υπουργείο Παιδείας το θέμα της διδασκαλίας της Βιολογίας στα σχολεία, με αύξηση των ωρών αλλά και εκσυγχρονισμό των σχολικών βιβλίων, ζητούν, μέσω του «Εθνους της Κυριακής» κορυφαίοι επιστήμονες και καθηγητές.

Η άποψη του καθηγητή Γενετικής, Σταμάτη Αλαχιώτη, έχει βαρύνουσα σημασία καθώς, εκτός από την επιστημονική του ιδιότητα, έχει διατελέσει και πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

«Τη στιγμή που η Βιολογία είναι η επιστήμη του 21ου αιώνα, υποβαθμίζεται στα σχολεία με μείωση των ωρών διδασκαλίας», αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Δεν είναι όμως το μοναδικό πρόβλημα οι ώρες διδασκαλίας. Απαιτείται εκσυγχρονισμός των βιβλίων στο λύκειο, προς μία διαθεματική κατεύθυνση». Ο κ. Αλαχιώτης αναφέρεται και στο κεφάλαιο της Εξέλιξης, το οποίο, όπως είπε, μπήκε πέρυσι στο βιβλίο μόνο ένα μικρό μέρος του. «Κανονικά θα έπρεπε να διδάσκεται ολόκληρο, καθώς ενοποιεί όλους τους βιολογικούς κλάδους και διαμορφώνει μία ολιστική άποψη και γνώση για τη Βιολογία». Πάντως, ο καθηγητής Γενετικής θεωρεί θετικό βήμα ότι στο νέο λύκειο εισάγεται η ερευνητική εργασία.

Από την πλευρά της, η σχολική σύμβουλος στο μάθημα της Βιολογίας, Λαοκρατία Λάκκα, έθεσε και μία άλλη πτυχή του θέματος. «Δεν υπάρχει καμία σύνδεση της Βιολογίας που διδάσκεται στο γυμνάσιο με την αντίστοιχη στο λύκειο. Αυτοί που συμμετέχουν στην κατάρτιση των προγραμμάτων και τη διαδικασία συγγραφής βιβλίων, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους ώστε το μάθημα να είναι πιο αποτελεσματικό».
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

Εμείς απλά τολμάμε να ρωτήσουμε, ήταν θεολόγοι ή μητροπολίτες οι καταρτίσαντες το συγκεκριμένο πρόγραμμα και αφήνουν στη θεία έμπνευση να δημιουργήσει τη σύνδεση, στην έλλειψη της οποίας αναφέρεται η σύμβουλος του μαθήματος της Βιολογίας κ. Λαοκρατία Λάκκα;

Πηγή:
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63317239
http://www.wsws.org/articles/2009/jun2009/dar1-j17.shtml

Advertisements