Των Τριών Ιεραρχών

«Το πείραμα να κρατήσουμε τους Έλληνες, Έλληνες εκτός Ελλάδας, προσφέροντας ξερή γνώση της ελληνικής γλώσσας, της ελληνικής κουλτούρας, της ελληνικής ιστορίας, απέτυχε. Όσο κι αν μερικοί δε θέλουν να το παραδεχτούν, στο εξωτερικό δεν θα μείνει τίποτε άλλο από την Ελληνορθόδοξη Πίστη, την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία. Θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές; Θέλουμε να πατούμε επί στερεού εδάφους πάνω στη γη; Τότε πρέπει η Ελληνική μας Παιδεία να είναι Ελληνορθόδοξη Παιδεία και να διαπλάθει σωστούς χαρακτήρες. Αν αυτό δεν κάνουμε, τότε περπατάμε στα σύννεφα. Τίποτε δεν γίνεται με λόγια. Χρειάζεται πράξη. Χρειάζεται δουλειά. Χρειάζονται θυσίες…. Να γίνουμε μεγαλύτεροι εθελοντές. Να προσφέρουμε εργασία, χρόνο και χρήμα.»
Αυτά διαμήνυσε στους πιστούς ο Μητροπολίτης Καναδά Σωτήριος. Το νέο από gargalianoi.com
Δεν θα κρίνω τις απόψεις του, οι οποίες υποστηρίζουν την επιχείρησή του και γι αυτό είναι απόλυτα κατανοητό το μήνυμά του. Απευθύνεται στους πιστούς του και τους λέει, ότι η συνείδηση καταγωγής τους πρέπει να ισοπεδωθεί. Να αντικατασταθεί από τη θρησκευτικότητά τους. Και σε αυτό έχει δίκιο, ως προπαγανδιστής του εμπορεύματός του.
Εκείνο το οποίο αγνοεί όμως είναι το ακόλουθο.
Ορισμένοι που γεννηθήκαμε στον τόπο του ήλιου και των μελτεμιών, που είμαστε υπερήφανοι που ανήκουμε σε αυτόν τον μικρό αλλά μέγα λαό που μιλάει την ελληνική γλώσσα, ακολουθεί τις ελληνικές παραδόσεις και μαθαίνει από την ελληνική ιστορία, δεν δίνουμε έναν παρά για όσα λέει (επιοικώς χαρακτηριζόμενα ως μ…..). Το άτομο μιλάει για ρεαλισμό, πάτημα σε στέρεο έδαφος, ενώ πουλάει οικόπεδα στο κενό, μετά θάνατον. Αν ήθελε να είναι ρεαλιστής και να πατάει τά πόδια του σε στέρεο έδαφος θα παράταγε αυτό το επάγγελμα. Το επάγγελμα αυτό (έστω κι αν το λέει λειτούργημα, δεν είναι) δεν παράγει τίποτα. Είναι μια υπηρεσία που στηρίζεται στο «προσεύχου σ’ όλη τη ζωή σου για να συγχωρεθείς μετά θάνατον», δηλαδή, όταν λέμε μετά θάνατον, καταλαβαίνεται ότι ούτε τα λεφτά μας πίσω δεν μπορούμε να πάρουμε, αν δεν μας αρέσουν οι επενδύσεις που κάνουμε στις υπηρεσίες του.

Εκείνο όμως που δείχνει ξεκάθαρα το μήνυμα των λόγων του, είναι το πως κανείς αναλύει το παρακάτω απόσπασμα:
«Το πείραμα να κρατήσουμε τους Έλληνες, Έλληνες εκτός Ελλάδας, προσφέροντας ξερή γνώση της ελληνικής γλώσσας, της ελληνικής κουλτούρας, της ελληνικής ιστορίας, απέτυχε.»
Δηλαδή οι κάτοικοι της Σικελίας που διατηρούν μια ελληνική διάλεκτο, είναι ξεροληθιές, οι απόγονοι των στρατιωτών του Αλεξάνδρου, οι Κάλας του Αφγανιστάν, είναι ξερή κουλτούρα και ξερή ιστορία…
Οι φιλέλληνες που μαθαίνουν ελληνικά, υπογράφουν για να επιστρέψουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι χαμένη υπόθεση. Πρέπει να βαφτιστούν ελληνορθόδοξοι για να έχει νόημα, δεν ξέρω τι.

Το δεύτερο και πιο τραγικό ατόπημά του είναι το επόμενο απόσπασμα:
«Θέλουμε να πατούμε επί στερεού εδάφους πάνω στη γη; Τότε πρέπει η Ελληνική μας Παιδεία να είναι Ελληνορθόδοξη Παιδεία και να διαπλάθει σωστούς χαρακτήρες.»

Μια ερμηνεία είναι ότι υπονοεί πως η ελληνική παιδεία δεν διαπλάθει σωστούς χαρακτήρες. Μια άλλη ερμηνεία μπορεί να είναι ότι λύση είναι η Ελληνορθόδοξη παιδεία, αλλά επειδή αυτή δεν διαπλάθει, ντε και καλά, σωστούς χαρακτήρες, θα πρέπει να είναι και ελληνορθόδοξη ΚΑΙ να διαπλάθει σωστούς χαρακτήρες. Όπως και νάχει το πράγμα και οι δυο ερμηνείες είναι προβληματικές. Βέβαια η ελληνορθόδοξη πίστη σίγουρα δεν διαπλάθει χαρακτήρες. Αυτή που διαπλάθει χαρακτήρες είναι η ελληνική παιδεία. Θα μου πείτε ότι υπερβάλλω, ότι ούτε κι αυτό είναι σωστό.
Παρόλα αυτά θα υποστηρίξω ότι η ιστορία της Δύσης είναι απόδειξη. Κοιτάξτε που θεμελίωσαν οι αμερικανοί επαναστάτες το σύνταγμα τους… σε ποιες κλασικές αρχές και στην ανεξιθρησκεία. Μπορείς να πιστεύεις όπου θέλεις αλλά όσον αφορά τις αρχές της ελευθερίας, της δημοκρατίας είναι αποκλειστικές. Αλλά πηγαίνετε ακόμη πιο παλιά. Η εποχή της Αναγέννησης όπως και η συνέχειά της, αυτή του Διαφωτισμού, στηρίχτηκαν στην επιστροφή των ευρωπαίων στα κλασικά έργα. Ο μεσαίωνας ήταν η κυριαρχία της εκκλησίας, καθολικής στη Δύση και ορθόδοξης στην Ανατολική Ευρώπη. Θυμόσαστε τους σταυροφόρους (η λέξη μιλάει μόνη της). Η ελληνορθόδοξη παιδεία τους βοήθησε να φτιάξουν εκείνο τον χαρακτήρα που έβαλε φωτιά σε κάθε αρχαίο ελληνικό, γκρέμιζε κάθε μνημείο των αρχαίων ελλήνων και έχτιζε επάνω χριστιανικό ναό… διέκοψε τους Ολυμπιακούς αγώνες (έφτιαχναν λάθος χαρακτήρες, έφτιαχναν χαρακτήρες περήφανους, ελεύθερους, με σεβασμό προς τους γονείς και την πόλη, τους συνανθρώπους μας δηλαδή, θυμάστε ότι η πόλη με τον Ολυμπιονίκη γκρέμιζε ένα κομμάτι τείχους της πόλης, ενώ ο Ρόδιος σήκωσε το γέρο πατέρα του στις πλάτες, μόλις ανακηρύχτηκε ολυμπιονίκης). Ενάντιά αυτής της εκκλησιαστικής κυριαρχίας δημιουργήθηκε την Αναγέννση και συνεχίστηκε στο Διαφωτισμό και ακόμα μέχρι τις ημέρες μας, το κίνημα του Ουμανισμού, του Σοσιαλισμού, του κομμουνισμού.
Αλλά μήπως οι φιλοσόφοι, σοφιστές με τις μελέτες και τα πονήματα τους, που ανακάλυψαν το νόημα της ζωής, και της φύσης τους νόμους, ήταν άγριοι, χωρίς σωστό χαρακτήρα…!
Αλλά μπορεί να εννοεί ο Σωτήριος, ότι η ελληνική παιδεία απέτυχε στην περιοχή του. Βέβαια και απέτυχε, διότι οι δικοί του άνθρωποι την διαχειρίζονταν. Όπου και να γύριζες, σε ημερήσιο ή απογευματινό/σαββατιανό σχολείο, έβλεπες κυράτσες της εκκλησίας να κάνουν τις δασκάλες. Ανάμεσά τους διέκρινες και κανέναν φωτισμένο, αλλά «ένας κούκος δεν φέρνει την Άνοιξη». Οι δικοί του ανθρώποι κυριαρχούν και τώρα. Οι παπάδες ανακατεύονται, οι φιλόπτωχες ανακατεύονται, εκτός από τους ειδικούς. Αυτοί δεν ανακατεύονται γιατί γνωρίζουν ότι είναι μάταιο. Από τη στιγμή που η Ελλάδα έχει παραχωρήσει τα δικαιώματα συνείδησης στην εκκλησία, είναι χαμένη υπόθεση. Έτσι ο μητροπολίτης, είναι ο ίδιος που καλλιέργησε αυτό το φθοροποιό κλίμα για να γυρίσει και να το κατακρίνει.

Τι κάνουμε;
Εμείς οι εραστές της ελληνικής γλώσσας, του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής ιστορίας, τι πρέπει να κάνουμε;
Πρώτα απόλα, πρέπει να μην δίνουμε σημασία στα λόγια αυτής της Κασάνδρας.
Ο λόγος είναι ότι η ελληνική γλώσσα, ο ελληνικός πολιτισμός και η ελληνική ιστορία μας καλλιεργούν, μας διαμορφώνουν σε σωστούς χαρακτήρες, μας ανατάσσουν. Αυτό θέλουμε, είμαστε με αυτό ευτυχισμένοι και βρίσκουμε νόημα στα έργα αυτών, των οποίων την γλώσσα και τον πολιτισμό συνεχίζουμε. Ναι μέσα από πυκνάγκαθα μονοπάτια, ναι μέσα από υπαναχωρήσεις, άλλες σκόπιμες από τους «σωστούς» χαρακτήρες, όπως του Σωτήριου, και άλλες λόγω των εκάστοτε προσωπικών επιλογών που έρχονται σε σύγκρουση με άλλες νοοτροπίες. Πάντως ένα είναι σίγουρο, οι Έλληνες ποτέ δεν κυνήγησαν, κατεδίωξαν και ποτέ δεν δολοφόνησαν χριστιανούς (οι Ρωμαίοι ναι). Το αντίθετο συνέβη. Λέγεται ότι οι τελευταίοι Έλληνες εξολοθρεύτηκαν από πανώλη. Αλλά τι σημασία έχει αν είσαι ή αισθάνεσαι Έλληνας; Εξάλλου σύμφωνα με τον Ισοκράτη, από τότε, Έλληνες δεν ήταν μόνο αυτοί που γεννήθηκαν τέτοιοι, αλλά και όσοι πήραν ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ. Αν λοιπόν θέλουμε να μην «πετάμε στα σύννεφα», η απάντηση είναι ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, εθελοντές για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, λεφτά για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ. Αυτοί που λένε ότι είναι χριστιανοί δεν είναι Έλληνες και αυτοί που είναι ΈΛΛΗΝΕΣ δεν μπορεί να είναι χριστιανοί. Οι ενδιάμεσοι,απλά δεν λένε την αλήθεια. Γέρνουν από κει που γέρνει η ζυγαριά. Και αυτοί δρουν ανασταλτικά για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, γιατί αυτή δεν διαμορφώνει τέτοιους χαρακτήρες, «σωστούς» κατά τον Σωτήριο.

Advertisements