ΔΥΣΚΟΛΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ

Πηγή: Απογευματινή, 01-02-2010 (σελ. 15)
Η Φυσική και τα Αρχαία από πρωτότυπο χαρακτηρίζονται από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, ως τα δυσκολότερα μαθήματα, ενώ τα Νεοελληνικά Κείμενα, η Πληροφορική και η Γλώσσα-Έκθεση θεωρούνται τα ευκολότερα. Αυτά, μεταξύ άλλων, αποκαλύπτει έρευνα που διενήργησαν κατά το τρέχον σχολικό έτος ο δρ. Νίκος Αναστασάτος και η εκπαιδευτικός Λίνα Κεχαγιά.

Δεν είναι παράδοξο, όταν στο εξωτερικό δεν υπάρχει έρευνα για την διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στους μαθητές δημοτικού γυμνασίου, λυκείου και η ντόπια διανόηση επιλέγει την εφαρμογή θεωριών από το εξωτερικό, για την διδασκαλία της νεοελληνικής στους εκτός Ελλάδας φίλους της Ελληνικής Γλώσσας. Την διδάσκουν ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα.
Θυμάμαι από τα γυμνασιακά μου χρόνια τη στείρα απαίτηση των καθηγητών για τη μετάφραση. Μετά έρχονταν τα άλλα στοιχεία, πραγματολογικά, καλολογικά, κλπ. Δεν ήταν βέβαια οι καθηγητές που έφταιγαν αλλά οι συντηρητικοί του υπουργείου παιδείας και ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, αυτοί που συνεχίζουν να κάνουν τη λειτουργία στη γλώσσα της ελληνιστικής εποχής και ΑΥΤΟΙ που στην περίπτωση του εξωτερικού επιλέγουν να την εκτελούν στα ΑΓΓΛΙΚΑ, αντί να την προσαρμόσουν στη νέα ελληνική.
ΑΥΤΟΙ λοιπόν είναι μέσα στο Υπουργείο Παιδείας Δια βίου μάθησης και ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ (έτσι λέγεται τώρα, εδώ χρωστάμαι τα μαλλιά της κεφαλής μας και δια βίου μάθηση υιοθετούμε στο Υπουργείο που δεν ενδιαφέρεται για την κανονική εκπαίδευση και οι μαθητές και μαθήτριες έχουν κατακλύσει τα φροντιστήρια). Δεν είναι παράνοια; Δεν είναι αντίφαση;
Δεν επιθυμούν να προσαρμόσουν τη γλώσσα της εκκλησίας στη νέα ελληνική γλώσσα. Αν δεν το κάνουν από την Ελλάδα, από που θα κάνουν την προσαρμογή. Από τον Καναδά! Ο Σωτήριος! Όχι βέβαια. Χρειάζεται να εμπλακούν θεολόγοι-φιλόλογοι. Έτσι η λειτουργία στο εξωτερικό γίνεται στα Αγγλικά, από αγγλόφωνους παπάδες, εκπαιδευμένους στο Τορόντο.

Υπάρχει βέβαι και το άλλο ζήτημα. Ποιος κάνει έρευνα για την σωστή διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στους ελληνόπαιδες; Δεν έχω ακούσει κανέναν. Αν εσείς γνωρίζετε σας παρακαλώ να αναρτήσετε την πληροφορία.
Η διδασκαλία των αρχαίων στους Έλληνες θα διδαχτεί ως δεύτερη ή ως ξένη; Θα διδαχτεί δηαλδή όπως τα Γερμανικά στα σχολεία; Δεν είναι, τουλάχιστον φαινομενικά, ντροπή να λες ότι οι έλληνες μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα: Τα αρχαία ελληνικά!
Ως δεύτερη, σημαίνει ότι οι έλληνες έχουν κάποια κοινά πολιτισμικά χαρακτηριστικά, πράγμα που είναι αλήθεια. Π.χ. λέμε «όπου γης και πατρίς» το ίδιο έλεγαν και οι αρχαίοι «Ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος». Από το συσχετισμό αυτών των δυο εκφράσεων γίνεται ένα ολόκληρο μάθημα, με σκοπούς, στόχους, ασκήσεις γραμματικής, σύντακτικού, κατανόησης, εμπέδωσης κλπ.
Για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο, χρειάζεται όμως έρευνα, χρηματοδότηση πανεπιστημιακών προγραμμάτων, συγγραφή βιβλίων, οργάνωση συνεδρίων, κλπ., από την ελληνική κοινωνία και όχι από το εξωτερικό.

Ας μην περιμένουμε απο το εξωτερικό να έρθει το Άγιο Πνεύμα. Ήδη υπάρχει στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Advertisements